Derde graad

Doorstromen naar verschillende studiedomeinen in het hoger onderwijs is mogelijk.
Doorstromen naar het hoger onderwijs in het verlengde van de gevolgde studierichting is mogelijk.
Doorstromen naar het hoger onderwijs (professionele bachelor) of de arbeidsmarkt zijn mogelijk.

FINALITEIT DOORSTROOM - DOMEINOVERSCHRIJDEND

Doorstromen naar verschillende studiedomeinen in het hoger onderwijs is mogelijk.
Image

Economie-moderne talen

In deze richting combineer je economie met een maximaal aantal uren talen.
In de lessen economie betrekken we voortdurend de economische actualiteit om je interesse in sociaal-economische, maatschappelijke thema’s te prikkelen. Door deze economische basisvorming verwerf je inzicht in de boeiende wereld van vraag en aanbod, sparen en lenen, arbeidsmarkt en de bedrijfswereld. De deelname aan een aantal workshops, presentaties van ondernemers…. scherpt je kennis verder aan.
Je maakt ook kennis met de verschillende aspecten van het ondernemen en de financiële en boekhoudkundige aspecten van het bedrijfsleven.

We leggen ook de nadruk op de talen: Nederlands, Frans, Engels en Duits. Je traint de vijf vaardigheden (luisteren, lezen, spreken, gesprekstechnieken en schrijven) zodat je vlot en precies kunt communiceren.

Image

* Vrije ruimte

In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte.
We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

In de loop van het 5de jaar zal je uit een aanbod van keuze-uren jouw keuze moeten maken. Die keuze wordt overlegd met je ouders en de klassenraad. Op basis daarvan krijgt iedereen dan keuze-uren toegewezen voor het 6de jaar.

Economie - moderne talen is een domeinoverschrijdende doorstroomrichting. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een breed pallet aan professionele en academische bacheloropleidingen.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Na een domeinoverschrijdende richting zijn in principe alle professionele bacheloropleidingen haalbaar. Extra inspanning voor sommige vakken kan nodig zijn.

Bij de keuze voor academische bacheloropleidingen moet de leerling rekening houden met de gemaakte keuzes in het secundair onderwijs.

Economie-wiskunde

In deze richting combineer je economie met een pakket van 6 uur wiskunde. Er komen meer inzichtsvragen en oefeningen van een hogere moeilijkheidsgraad aan bod.

In de lessen economie verwijzen we voortdurend naar de economische actualiteit om je interesse in sociaal-economische, maatschappelijke thema’s te prikkelen.
We geven je een algemene economische basisvorming mee die je helpt om inzicht te verwerven in de boeiende wereld van vraag en aanbod, sparen en lenen, arbeidsmarkt en de bedrijfswereld. De deelname aan een aantal workshops, presentaties van ondernemers…. scherpt je kennis verder aan.
Op bedrijfseconomisch vlak maken we kennis met de verschillende aspecten van het ondernemen en brengen we je inzicht bij in de financieel-boekhoudkundige aspecten van het bedrijfsleven.
De theorie die je tijdens de lessen wiskunde verwerkt, pas je toe op concrete economische vraagstukken. Op die manier verwerf je inzichten die nodig zijn voor verdere economische studies.

Image

* Vrije ruimte

In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte.
We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

In de loop van het 5de jaar zal je uit een aanbod van keuze-uren jouw keuze moeten maken. Die keuze wordt overlegd met je ouders en de klassenraad. Op basis daarvan krijgt iedereen dan keuze-uren toegewezen voor het 6de jaar.

Economie - wiskunde is een domeinoverschrijdende doorstroomrichting. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een breed pallet aan professionele en academische bacheloropleidingen.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Na een domeinoverschrijdende richting zijn in principe alle professionele bacheloropleidingen haalbaar. Extra inspanning voor sommige vakken kan nodig zijn.

Bij de keuze voor academische bacheloropleidingen moet de leerling rekening houden met de gemaakte keuzes in het secundair onderwijs.

Image
Image

Latijn-moderne talen

Ben je geboeid door taal en cultuur en wil je een studierichting die je maximaal voorbereidt op je verdere academische carrière? Kies dan in de derde graad voor de richting Latijn-moderne talen.

Je maakt kennis met auteurs die tot de grootmeesters van de wereldliteratuur behoren. In Latijn bestudeer je poëtische, historische, retorische, juridische en filosofische teksten. Je leert ook heel wat hedendaagse auteurs kennen via de moderne talen.
We mikken met deze studierichting op een veelzijdige taalvorming. Je oefent de communicatieve aspecten, verwerft grondig inzicht in de structuur en de mogelijkheden van de levende talen. Je legt met je kennis van het Latijn verbanden en ervaart wat taalevolutie is. Een ruime culturele belangstelling, vooral in taalkundige en literaire aspecten, is een pluspunt.

Image

* Vrije ruimte

In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte.
We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

In de loop van het 5de jaar zal je uit een aanbod van keuze-uren jouw keuze moeten maken. Die keuze wordt overlegd met je ouders en de klassenraad. Op basis daarvan krijgt iedereen dan keuze-uren toegewezen voor het 6de jaar.

Latijn-moderne talen is een domeinoverschrijdende doorstroomrichting. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een breed pallet aan professionele en academische bacheloropleidingen.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Na een domeinoverschrijdende richting zijn in principe alle professionele bacheloropleidingen haalbaar. Extra inspanning voor sommige vakken kan nodig zijn.

Bij de keuze voor academische bacheloropleidingen moet de leerling rekening houden met de gemaakte keuzes in het secundair onderwijs.

Latijn-wiskunde

Als je naast Latijn ook geïnteresseerd bent in de exacte wetenschappen, dan kan je in onze school kiezen voor Latijn- wiskunde. De combinatie van Latijn en wiskunde zorgt voor een evenwichtige opleiding, waarin analytisch denken centraal staat. Aangezien je Latijn hebt gevolgd in de tweede graad, heb je reeds een duidelijk beeld van wat deze klassieke talen kunnen bieden. Je kan nu aan de slag met de bekendste teksten uit de Romeinse oudheid, die mee aan de basis lagen van onze eigen beschaving (poëtisch, filosofisch, juridisch en historisch). Daarnaast krijg je iedere week 6 of 8 uur wiskunde. Er komen meer inzichtsvragen en oefeningen van een hogere moeilijkheidsgraad aan bod. De 8 uur wiskunde streeft naar een hoog niveau van abstractheid via algebra, meetkunde, statistiek, kansrekening en analyse.

Image

* Vrije ruimte

In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte.
We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

In de loop van het 5de jaar zal je uit een aanbod van keuze-uren jouw keuze moeten maken. Die keuze wordt overlegd met je ouders en de klassenraad. Op basis daarvan krijgt iedereen dan keuze-uren toegewezen voor het 6de jaar.

Latijn - wiskunde is een domeinoverschrijdende doorstroomrichting. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een breed pallet aan professionele en academische bacheloropleidingen.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Na een domeinoverschrijdende richting zijn in principe alle professionele bacheloropleidingen haalbaar. Extra inspanning voor sommige vakken kan nodig zijn.

Bij de keuze voor academische bacheloropleidingen moet de leerling rekening houden met de gemaakte keuzes in het secundair onderwijs.

Image
Image

Moderne talen-wetenschappen

Moderne talen - wetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Je combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket moderne talen en een uitgebreid pakket wetenschappen. Je versterkt je communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. In die talen sta je ook stil bij hun systematiek en de literatuur. Daarnaast komen de wetenschappen aardrijkskunde, biologie, chemie, fysica en wiskunde op een deductieve, onderzoekende en probleemoplossende manier aan bod. Je denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen, daartoe krijg je onder andere functies, integralen en statistiek.

Image

* Vrije ruimte

In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte.
We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

In de loop van het 5de jaar zal je uit een aanbod van keuze-uren jouw keuze moeten maken. Die keuze wordt overlegd met je ouders en de klassenraad. Op basis daarvan krijgt iedereen dan keuze-uren toegewezen voor het 6de jaar.

Moderne talen - wetenschappen is een domeinoverschrijdende doorstroomrichting. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een breed pallet aan professionele en academische bacheloropleidingen.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Na een domeinoverschrijdende richting zijn in principe alle professionele bacheloropleidingen haalbaar. Extra inspanning voor sommige vakken kan nodig zijn.

Bij de keuze voor academische bacheloropleidingen moet de leerling rekening houden met de gemaakte keuzes in het secundair onderwijs.

Wetenschappen-wiskunde

De meest uitgesproken exact-wetenschappelijke richting in de derde graad van het aso is wetenschappen-wiskunde. De richting sluit aan op de richting wetenschappen van de tweede graad. Leerlingen die houden van accuraat werken en zich graag verdiepen in wetenschappelijke denkprocessen ondersteund door informaticatoepassingen, zullen in deze richting aan hun trekken komen. Er komen in de lessen wiskunde meer inzichtsvragen en oefeningen van een hogere moeilijkheidsgraad aan bod. De 8 uur wiskunde streeft naar een hoog niveau van abstractheid via algebra, meetkunde, statistiek, kansrekening en analyse. In de lessen wetenschappen leren de leerlingen wiskundige inzichten toepassen in nieuwe wetenschappelijke situaties. Er wordt via labowerk ook stilgestaan bij het verband tussen experimenten en theorie. Op deze manier worden de onderzoeksvaardigheden ook aangescherpt. Naast wetenschappen en wiskunde wordt ook voldoende aandacht besteed aan de moderne talen.

Image

* Vrije ruimte

In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte.
We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

In de loop van het 5de jaar zal je uit een aanbod van keuze-uren jouw keuze moeten maken. Die keuze wordt overlegd met je ouders en de klassenraad. Op basis daarvan krijgt iedereen dan keuze-uren toegewezen voor het 6de jaar.

Wetenschappen - wiskunde is een domeinoverschrijdende doorstroomrichting. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een breed pallet aan professionele en academische bacheloropleidingen.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Na een domeinoverschrijdende richting zijn in principe alle professionele bacheloropleidingen haalbaar. Extra inspanning voor sommige vakken kan nodig zijn.

Bij de keuze voor academische bacheloropleidingen moet de leerling rekening houden met de gemaakte keuzes in het secundair onderwijs.

Image

FINALITEIT DOORSTROOM - DOMEINGEBONDEN

Doorstromen naar het hoger onderwijs in het verlengde van de gevolgde studierichting is mogelijk.
Image

Bedrijfswetenschappen

Bedrijfswetenschappen is een theoretische studierichting die een brede algemene vorming combineert met een uitgebreid pakket economie.

Je verwerft inzicht in de macro- en micro-economische concepten. Je leert hoe ondernemingen werken door stil te staan bij financiering, jaarrekeningen, kostprijs. Daarnaast zie je ook de beginselen van sociaal en fiscaal recht en Human Resources en Supply Chain. Je leert logisch en kritisch denken om economische concepten en hun verband te begrijpen. Bovendien krijg je ook voldoende wiskunde om economische problemen te kunnen oplossen bv: functies, integralen en statistiek. Via de informatica sta je stil bij informatie- en databeheer.

Image

* Vrije ruimte

In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte.
We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

In de loop van het 5de jaar zal je uit een aanbod van keuze-uren jouw keuze moeten maken. Die keuze wordt overlegd met je ouders en de klassenraad. Op basis daarvan krijgt iedereen dan keuze-uren toegewezen voor het 6de jaar.

Bedrijfswetenschappen is een domeingebonden doorstroomrichting. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar professionele en academische bacheloropleidingen binnen hetzelfde interessegebied.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Voor de richting Bedrijfswetenschappen situeren de meest logische professionele bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Handelswetenschappen en Bedrijfskunde: bedrijfsmanagement, communicatiemanagement, hotelmanagement, informatiemanagement en multimedia, journalistiek, netwerkeconomie, retailmanagement, toegepaste informatica, …
  • Onderwijs: kleuter, lager, secundair

Doorstroom naar de meeste andere professionele bacheloropleidingen is in principe haalbaar, maar binnen deze studierichting wordt er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Voor de richting Bedrijfswetenschappen situeren de meest logische academische bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Sociaal-Economische Wetenschappen
  • Handelswetenschappen en Bedrijfskunde

Doorstroom naar alle andere academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Welzijnswetenschappen

Welzijnswetenschappen is een theoretische studierichting  die een brede algemene vorming combineert met filosofie, sociale en gedragswetenschappen, statistiek en biologie. Je filosofeert over de mens, de wereld rondom jou, het goede en het kwade en de zin van het leven. Daarnaast leer je verbanden zien tussen de samenleving, communicatie, de mens en zijn gedrag. Je gebruikt daarvoor wetenschappelijke theorieën uit de sociale en gedragswetenschappen. Je krijgt ook inzicht in de fysiologie en de anatomie van de mens vanuit voorbeelden die gelinkt zijn aan de samenleving en de gezondheid.

Image

* Vrije ruimte

In de derde graad domeinoverschrijdend en domeingebonden kan je in het 6de jaar twee lesuren vrij kiezen die ingericht worden in de vrije ruimte.
We kiezen voor het verdiepen, voorbereiden en verkennen van de mogelijkheden in het hoger onderwijs, bv. meer wetenschappen voor de ingenieursopleidingen of voorbereiding geneeskunde. 
Doelstelling: we willen onze leerlingen een omgeving aanbieden waar ze extra vaardigheden voor het hoger onderwijs aanleren. Het gaat over samenwerken, delegeren, afbakenen van een onderwerp, stapsgewijs uitwerken van een opdracht, onderzoeksvaardigheden onder de knie krijgen. Onder begeleiding van een leraar-coach werken zij klasdoorbrekend aan een project dat ze zelf gekozen hebben.

Die keuze-uren kunnen taalkundig, maatschappelijk, cultureel, wetenschappelijk of wiskundig zijn.

In de loop van het 5de jaar zal je uit een aanbod van keuze-uren jouw keuze moeten maken. Die keuze wordt overlegd met je ouders en de klassenraad. Op basis daarvan krijgt iedereen dan keuze-uren toegewezen voor het 6de jaar.

Welzijnswetenschappen is een domeingebonden doorstroomrichting. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar professionele en academische bacheloropleidingen binnen hetzelfde interessegebied.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke opleiding hoger onderwijs succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding in het secundair onderwijs, motivatie, inzet, slaagcijfers in het secundair onderwijs …

Voor de richting Welzijnswetenschappen situeren de meest logische professionele bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Gezondheidszorg: ergotherapie, logopedie en audiologie, orthopedie, podologie, toegepaste gezondheidswetenschappen, verpleegkunde, voedings- en dieetkunde, vroedkunde, …
  • Onderwijs: kleuter, lager, secundair
  • Sociaal-Agogisch werk: gezinswetenschappen, maatschappelijke veiligheid, orthopedagogie, sociaal werk, toegepaste psychologie, …

Doorstroom naar de meeste andere professionele bacheloropleidingen is in principe haalbaar, maar binnen deze studierichting wordt er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Voor de richting Welzijnswetenschappen situeren de meest logische academische bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
  • Logopedische en Audiologische Wetenschappen

Doorstroom naar alle andere academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Image

DUBBELE FINALITEIT

Doorstromen naar het hoger onderwijs (professionele bachelor) of de arbeidsmarkt zijn mogelijk.
Image

Bedrijfsorganisatie

Bedrijfsorganisatie is een theoretisch-praktische studierichting. Ze biedt inzichten uit de algemene economie en bedrijfswetenschappen, je leert hoe een onderneming werkt maar ook hoe de maatschappij gelinkt is aan de economie. Daarnaast is deze studierichting gericht op het ontwikkelen van competenties met betrekking tot boekhouden en financieel beheer. Ze vormt leerlingen in het ondersteunen van HR-activiteiten met aandacht voor aspecten van instroom en tewerkstelling, sociale wetgeving en loonberekeningen.

In deze studierichting worden de competenties van de beroepskwalificatie boekhoudkundig assistent gerealiseerd. De boekhoudkundig assistent voert administratieve, boekhoudkundige en financiële verrichtingen en handelingen uit en houdt daarbij rekening met de geldende regelgeving en het beleid van de organisatie om zo het boekhoudkundig en financieel beheer administratief te ondersteunen. Hij codeert, boekt de documenten in en doet de afstemmingscontrole op de bankrekeningen. Daarnaast controleert en registreert hij de inkomsten en uitgaven van de onderneming volgens de procedures. Hij bereidt de wettelijke fiscale en sociale aangiften voor en beheert de database van klanten- en leveranciersdossiers. De boekhoudkundig assistent treft voorbereidingen in functie van het bepalen van het (deel)budget en bereidt de elementen van facturatie voor. Hij bereidt boekhoudkundige aspecten van de personeelsdossiers voor en houdt de kas/contanten op orde. Ook de controle en afstemming van documenten voor de verwerking in het boekhoudsysteem behoort tot zijn takenpakket. De boekhoudkundig assistent bereidt de thesaurieverrichtingen voor. Hij werkt oplossings- en doelgroepgericht en is altijd alert voor fraude. Het beheren van boekhoudkundige dossiers vergt een individuele aanpak en flexibiliteit.

Daarnaast worden in deze studierichting ook competenties van de beroepskwalificatie HR-assistent gerealiseerd. De HR-assistent informeert het personeel, verzorgt de opvolging en het administratief beheren van personeelsdossiers. Hij houdt daarbij rekening met de geldende regelgeving en het HR-beleid van de organisatie om een efficiënt personeelsbeheer te ondersteunen en uit te voeren. De HR-assistent organiseert en ondersteunt het proces van werving en selectie. Hij maakt individuele dossiers van werknemers aan, volgt ze op en voert updates door rekening houdend met de actuele wetgeving. Daarnaast vertaalt de HR-assistent opleidingsbehoeften en -noden naar opleidingsinitiatieven. Ook het actualiseren en uitwerken van documenten om het HR-beleid te evalueren en bij te sturen behoort tot zijn takenpakket. Hij licht het personeel in over de sociale wetgeving en specifieke kenmerken van de organisatie en verzorgt de praktische organisatie van de sociale verkiezingen. De HR-assistent volgt de behandeling van tuchtmaatregelen en relaties met wettelijke instanties op. Hij verwelkomt nieuwe werknemers, bevordert hun integratie, voert correct de loongegevens in en beheert het volledige personeelsbestand. Bij de uitvoering van zijn takenpakket is oplossings-, doelgroepgericht en loyaliteit ten aanzien van de organisatie belangrijk.

Image

Bedrijfsorganisatie is een studierichting met een dubbele finaliteit. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een job op de arbeidsmarkt, Se-n-Se-opleidingen (secundair na secundair), graduaatsopleidingen of professionele bacheloropleidingen binnen hetzelfde interessegebied.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke vervolgopleiding succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding, motivatie, inzet, slaagcijfers …

Voor de richting Bedrijfsorganisatie situeren de meest logische professionele bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:

  • Handelswetenschappen en Bedrijfskunde: bedrijfsmanagement, communicatiemanagement, hotelmanagement, informatiemanagement en multimedia, journalistiek, toegepaste informatica, toerisme- en recreatiemanagement, …
  • Onderwijs: kleuter, lager, secundair

Doorstroom naar alle andere professionele bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Doorstroom naar academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt er niet voldoende voorbereid op academisch hoger onderwijs.

Opvoeding en begeleiding

Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een theoretische basis in psychologie, (ortho)pedagogiek, toegepaste deontologie, dat alles vanuit voorbeelden uit de welzijnszorg. Vanuit een wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig kinderbegeleider pedagogisch handelen en oriënteren ze zich op het begeleiden van mensen met een beperking.

In deze studierichting worden de competenties van de beroepskwalificatie kinderbegeleider baby’s, peuters, schoolgaande kinderen gerealiseerd.

De kinderbegeleider baby’s en peuters voedt de baby's en peuters op en verzorgt hen bij hun aankomst en verblijf in de opvang tot het afhaalmoment. De kinderbegeleider schoolgaande kinderen begeleidt de schoolgaande kinderen van de basisschool buiten de schooltijd bij hun aankomst en verblijf in de opvang tot het afhaalmoment. Hij zorgt voor een stimulerende, veilige, hygiënische en gezonde (speel)omgeving. Hij ondersteunt, organiseert en/of begeleidt de baby’s, peuters of kinderen bij hun activiteiten, waarbij hij hen stimuleert in hun ontwikkeling en uitgaat van hun talenten en ondernemingszin. Hij geeft hen kansen om hun sociale vaardigheden te oefenen, stimuleert positieve contacten tussen hen onderling en stelt grenzen. Hij herkent hun sociaal-emotionele behoeften en speelt erop in zodat het kind zich goed voelt. Hij ondersteunt de algemene ontwikkeling van de baby, de peuter of het kind door zijn gedrag te observeren, de sociaal-emotionele behoeften te herkennen en erover te reflecteren om het handelen erop af te stemmen. Daarbij worden de ouders als eerste opvoeders erkend en ondersteund; hij luistert actief naar hun bezorgdheden. Door op een opbouwende, positieve manier om te gaan en samen te werken met alle belanghebbenden, afspraken te maken, feedback te vragen en te reflecteren kan de werking van de kinderopvang verder verbeterd worden.

Image

Opvoeding en Begeleiding is een studierichting met een dubbele finaliteit. Dat houdt in dat de leerling voorbereid wordt op succesvolle doorstroom naar een job op de arbeidsmarkt, Se-n-Se-opleidingen (secundair na secundair), graduaatsopleidingen of professionele bacheloropleidingen binnen hetzelfde interessegebied.

Het hangt van meerdere factoren af of doorstroom naar een specifieke vervolgopleiding succesvol is: concrete inhoudelijke invulling van de opleiding, motivatie, inzet, slaagcijfers …

Voor de richting Opvoeding en Begeleiding zijn de meest logische Se-n-Se-opleidingen:

  • Persoonsbegeleider

De meest logische professionele bacheloropleidingen situeren zich in de studiegebieden:

  • Onderwijs: kleuter, lager, secundair
  • Sociaal-Agogisch werk: gezinswetenschappen, maatschappelijke veiligheid, orthopedagogie, sociaal werk, toegepaste psychologie

Doorstroom naar alle andere professionele bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Doorstroom naar academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt er niet voldoende voorbereid op academisch hoger onderwijs.

Image
Image

Adres

Deken Jonckheerestraat 16/1

8560 Wevelgem

Bel

056 41 42 76

Mail

secretariaat@spwe.be