Onze school
Maak kennis met onze school
MISSIE EN VISIE
ONZE MISSIE
We willen jongeren voorbereiden op een toekomst waar iedereen zijn plaats vindt in een zich steeds sneller ontwikkelende maatschappij. We streven ernaar om hen op te voeden tot zelfstandig denkende mensen met een brede en kritische kijk op zichzelf en de wereld.
In het spoor van de heilige Paulus en als katholieke dialoogschool willen we alle jongeren, zonder uitzondering, respectvol leren omgaan met diversiteit en hen de dialoog leren aangaan met al wie op school en later hun pad kruist.
ONZE VISIE
We willen de ruimte bieden aan jonge mensen om in hun streven naar zelfontplooiing ook in hun falen kansen en opportuniteiten te ontdekken.
ONZE STRATEGIE
Samen
Het dagelijks schoolgebeuren krijgt vorm door de transparante samenwerking tussen directie, opvoeders, leerkrachten en leerlingen. Dit gebeurt in overleg met de pedagogische raad, het ondersteunend personeel, de ouderraad, de leerlingenraad en andere overlegorganen.
School maken
• We bieden uitdagend en prikkelend onderwijs, waarmee we proberen in te spelen op de nieuwe tendensen en ontwikkelingen in het onderwijsland. Door goed onderbouwde leertrajecten bieden we leerlingen kansen om te leren voor het leven.
• We hebben oog voor een omkadering waarin de mens en aangepaste zorg centraal staan.
• We stimuleren het personeel om in te gaan op nascholingen gericht op nieuwe leerplannen, nieuwe werkvormen, eigentijdse evaluatie, ...
• We investeren steeds verder in een dynamische leeromgeving met verregaande aandacht voor de digitale wereld. Een aangename, groene omgeving bevordert ook het welbevinden van onze leerlingen en het personeel op school.
In beweging
• Er zijn activerende en eigentijdse lessen die de leerlingen blijven uitdagen om de nodige kennis en vaardigheden te verwerven.
• Er is een evenwichtig aanbod aan activiteiten, zowel
binnen als buiten schoolmuren en lesuren, waardoor onze leerlingen ook op een minder traditionele manier kennis en vaardigheden zich eigen kunnen maken.
• De leerlingen en leerkrachten krijgen kansen om met hun talenten naar buiten te komen en die verder te ontwikkelen in werkgroepen die het accent leggen op cultuur, milieu, sport, taal, inspraak, ...
SCHOOLREGLEMENT
Het Sint-Pauluscollege maakt school samen met bijna 900 leerlingen, leerkrachten en opvoeders en we willen iedereen alle kansen geven om zich te ontplooien. We streven er ook naar dat iedereen zich goed voelt, met een hoog welbevinden, en in een omgeving die veilig en vertrouwd aanvoelt.
Samen leven en werken met zoveel mensen lukt niet zonder goede afspraken. Die afspraken vind je terug in het schoolreglement eigen aan onze school.
Het schoolreglement bestaat uit drie delen. In het eerste deel vind je ons pedagogisch project met een engagementsverklaring tussen school en ouders. In het tweede deel vind je het studiereglement en het orde- en tuchtreglement. In het derde deel vind je heel wat informatie over diverse onderwerpen.
Het volledige schoolreglement is hiernaast beschikbaar in PDF-formaat.
ZORG OP SCHOOL
Naar school komen jongeren om te leren, om zich te ontplooien en om te leven, samen met zovele andere mensen om zich heen. Onze school wil onderwijs bieden waarin alle leerlingen gestimuleerd, ondersteund en begeleid worden. We bereiden leerlingen voor op hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt. Daarnaast willen we ook de persoonlijkheid van leerlingen helpen vormen, hun welbevinden stimuleren en hen ook leren dat een samenleving steunt op ‘samen’ leren leven. Dat is niet altijd zo vanzelfsprekend. Het lestempo, de moeilijkheidsgraad, de eigen beperkingen, relaties met medeleerlingen en leerkrachten of beslommeringen van thuis kunnen het een jongere moeilijk maken. Dan komt 'zorg' in het vizier.
Zorg kan breed beschouwd worden als het geheel van initiatieven die door alle schoolbetrokkenen (leerkrachten, opvoeders, directie) worden genomen om optimale ontwikkelingskansen te creëren voor alle leerlingen. We hebben daarbij oog voor de totale leerling. In onze school kiezen we voor het concept “geïntegreerde zorg”. De geïntegreerde zorg neemt de school en het beleid van de school als uitgangspunt. “Wat heeft deze individuele leerling in deze context nodig?” Hoe zoeken we samen met alle betrokken partijen naar oplossingen en alternatieven en hoe kunnen we dat continu doen?
Leersteun in onze school
Scholen voor gewoon onderwijs krijgen ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, volgens het zorgcontinuüm.
Leersteuncentra geven leersteun vanaf de fase van uitbreiding van zorg (fase 2) en bouwen verder op wat de school al doet in de brede basiszorg (fase 0) en verhoogde zorg (fase 1).
Onze school vraagt extra ondersteuning en expertise aan bij het Leersteuncentrum Zuid:
- Wanneer de aanpassingen in brede basiszorg en verhoogde zorg niet volstaan.
- Wanneer een leerling in het secundair onderwijs een traject volgt met een OV4-verslag.
Leersteun is een gelijkwaardige samenwerking tussen de leerling, de ouders, de school, het CLB, de pedagogische begeleiding, de leersteuncentra en de andere betrokken partners, met wederzijds respect voor alle partijen. Ze hanteren hierbij de principes van handelingsgericht werken waarbij er systematisch, planmatig, constructief en transparant wordt samengewerkt met alle relevante betrokkenen. Leersteun is een cyclisch proces van handelingsplanmatig werken waarbij er op basis van recente noden specifieke doelstellingen opgemaakt worden en concrete acties gekoppeld worden.
Doelen van het leersteuncentrum
Leersteun richt zich op de behoeften van leerlingen, leraren en schoolteams. Met 3 belangrijke doelen:
1/ Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften met een verslag de kans geven:
- Om zich maximaal te ontwikkelen.
- Om hun leerwinst te versterken.
- Om hun zelfstandigheid te vergroten.
- Om volwaardig deel te nemen aan het gewoon secundair onderwijs.
2/ De vaardigheden van leraren en schoolteams versterken om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te begeleiden.
3/ Een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur ontwikkelen.
Voor wie
De school kan leersteun vragen voor leerlingen met:
- Een GC-verslag: verslag gemeenschappelijk curriculum
- Een OV4-verslag: verslag opleidingsvorm 4
WIE IS WIE
- Ondersteunend personeel
- Coördinatoren
- Team zorg
- Leerzorgteam eerste graad
- Leerzorgteam tweede graad
- Leerzorgteam derde graad
- Ondersteuning Nederlands
- OKAN en interne brugfiguur
CAMPUSSEN
SPW1
SPW2
SPW3
SCHOOLRESTAURANT
BRUGFIGUUR
De Brugfiguur werkt op maat van het gezin en biedt ondersteuning op diverse vlakken. Waar nodig verwijst ze door naar de gepaste hulp-en dienstverlening, op tempo van het gezin. Heb je een vraag of start je samen met de brugfiguur een traject? Alles wat de brugfiguur voor je doet is gratis. Bovendien is de brugfiguur gebonden aan het beroepsgeheim. Alles wat tussen jullie gezegd wordt, blijft onder jullie en wordt met niemand gedeeld.
Een brugfiguur is actief op 4 domeinen: in de school, in het gezin, in de buurt en in het netwerk van diensten.
Ze ondersteunt het gezin op allerlei vlakken:
- opvoeding
- wonen, huisvesting
- Nederlands leren
- vrije tijd
- gezondheid
- inkomen
- ...
DAGINDELING
08.10 u.: Eerste belsignaal voormiddag, alle leerlingen zijn op school.
08.15 u.: 1ste lesuur
09.05 u.: 2de lesuur
09.55 u.: Pauze
10.15 u.: 3de lesuur
11.05 u.: 4de lesuur
11.55 u.: Middagpauze (Op woensdag eindigen de lessen om 11.55 u.)
13.15 u.: Eerste belsignaal namiddag, alle leerlingen zijn op school.
13.20 u.: 5de lesuur
14.10 u.: 6de lesuur
15.00 u.: Pauze
15.20 u.: 7de lesuur
16.10 u.: Einde schooldag
16.10 u.: Eventueel 8ste lesuur of diverse activiteiten op vrijwillige basis (sport, studie, leerbegeleiding, groepswerk ...)
INFOBOEKJE
Jaarlijks organiseren we openschooldagen voor nieuwe leerlingen. Tijdens die openschooldagen kan je de school vrij bezoeken. Wie dat wil, kan ook een rondleiding reserveren. Informatie over datum en uren kan je vinden bij het tabblad inschrijving.
Wellicht zit je nu met heel wat vragen omtrent je grote stap naar het secundair.
In dit beknopte infoboekje vind je het antwoord op heel wat vragen.
Heb je na het lezen van dit boekje nog vragen? Aarzel niet en neem contact op met de school, telefonisch op 056 41 42 76, via mail secretariaat@spwe.be of in de chat op onze website elke schooldag van 19.00 u. tot 21.00 u.
PAULUS POST
Paulus Post is de nieuwsbrief van SPWe. In deze nieuwsbrief blikken we elk trimester terug op activiteiten van het afgelopen trimester. Je kan deze nieuwsbrief hier digitaal inkijken.
OUDERRAAD
Onze school werkt samen met een heel actieve ouderraad. De ouderraad bestaat uit een tiental ouders van leerlingen die een 5-tal keer per jaar samenkomen. Zowel eigen initiatieven als bemerkingen en vragen bij het reilen en zeilen van de school staan op de agenda.
Daarnaast kan de ouderraad ook rekenen op heel wat helpende handen van andere ouders bij eigen activiteiten. Al meer dan 10 jaar ondersteunt de ouderraad acties voor de verkeersveiligheid van onze leerlingen. Zij organiseren voor de leerlingen van het 1ste jaar een dropping om het belang van fluohesjes in de verf te zetten.
Iedere ouder van een leerling kan lid worden van de ouderraad of van de groep ‘helpende handen’.
Als je als ouder een item wil aanbrengen voor de vergadering van de ouderraad, dan kan je steeds een mail sturen naar één van de leden van de ouderraad. Zij vertegenwoordigen de ouders op school en behartigen er de belangen en bekommernissen van de ouders.
De mailadressen vind je terug in de lijst "ledenlijst ouderraad" hiernaast.
Naam | Mailadres | Ouder van leerling in klasgroep |
Mieke Vanruymbeke | miekevanruymbeke@spwe.be | 1A |
Gerardus Warmenhoven | gerarduswarmenhoven@spwe.be | 1A |
Steven Casteleyn | stevencasteleyn@spwe.be | 1Au |
Evie Cottenie | eviecottenie@spwe.be | 1Au |
Sara Deman | sarademan@spwe.be | 1Au |
Annelies Van Goethem | anneliesvan goethem@spwe.be | 1Au |
Kris Sioen | krissioen@spwe.be | 1Au |
Julie Vandevyver | julievandevyver@spwe.be | 1Au |
Anthony Ballegeer | anthonyballegeer@spwe.be | 1Au en 3NW |
Katrien Vanhonacker | katrienvanhonacker@spwe.be | 1Au en 5WW |
Lieze Vanhove | liezevanhove@spwe.be | 1LAT |
Liesbeth Corion | liesbethcorion@spwe.be | 1LAT |
Sara Broeckx | sarabroeckx@spwe.be | 1LAT |
Robby Swartenbroekx | robbyswartenbroekx@spwe.be | 2A |
Emilie Vandenheede | emilievandenheede@spwe.be | 2A |
Lies Callewaert | liescallewaert@spwe.be | 2A |
Jan Festjens | janfestjens@spwe.be | 2Au |
Wendy Creël | wendycreël@spwe.be | 2Au |
Elke Soenen | elkesoenen@spwe.be | 2Au |
Sabine Landuyt | sabinelanduyt@spwe.be | 2Au en 4LAT5 |
Sarah Knockaert | sarahknockaert@spwe.be | 2LAT |
Griet Anthone | grietanthone@spwe.be | 2LAT en 4MW |
Karen Kerkhof | karenkerkhof@spwe.be | 3EW4 |
Katrien Vandelanotte | katrienvandelanotte@spwe.be | 3MW |
Els Vandromme | elsvandromme@spwe.be | 4LAT5 |
Tiene Ingels | tieneingels@spwe.be | 4NW en 6OB |
Sophie Deschryver | sophiedeschryver@spwe.be | 5BW |
LEERLINGENRAAD
Op onze school is er een leerlingenraad actief. Leerlingen uit de eerste, tweede en derde graad bespreken tijdens vergaderingen het reilen en zeilen van de school. Suggesties over onderwerpen die voor hen van belang zijn, geven ze door aan de directie om het welbevinden van alle leerlingen nog te verbeteren. Samen met de klasverantwoordelijken vormen zij een netwerk en zo hebben leerlingen inspraak in het schoolgebeuren.
Voor de nodige animo zorgen is ook een van de hoofdtaken. Regelmatig voorzien de leerlingen een 'hapje van de maand', al dan niet gekoppeld aan een thema, bijvoorbeeld Fair Trade. Bijzondere dagen zoals Halloween, Valentijn, Pasen en Dag van de Jeugdbeweging gaan niet zonder aandacht voorbij. Thema's die leven bij de leerlingen, zoals de dag van LGBTQ+ en de dag van de sportclub, plaatsen ze in de kijker.Op deze manier brengt de leerlingenraad onze slogan ‘Samen school maken in beweging’ tot leven.
MILIEUWERKGROEP
Op onze school is er een milieuwerkgroep, genaamd de sMOSkes. In het woord sMOSkes vind je de letters MOS terug die staan voor Milieuzorg Op School. In de sMOSkes zetelen leerlingen en begeleidende leerkrachten die samen activiteiten rond milieu bedenken, uitwerken en uitvoeren. Hierbij proberen we om de hele schoolgemeenschap te betrekken. De omgeving, de natuur, het klimaat en het milieu laten ons immers niet onberoerd. We beseffen dat we met onze school geen wereldproblemen kunnen oplossen, maar met kleine acties proberen we om de natuur een stukje te helpen. Deze acties kunnen kaderen in verschillende thema’s waaronder afval, energie, groen, water, duurzaam productgebruik…
BRING YOUR OWN DEVICE
De wereld is in constante verandering en digitaliseert steeds meer. In onze snel veranderende en vluchtige wereld is de impact van nieuwe technologieën op wie we zijn en wat we doen immens.De wereld is in constante verandering en digitaliseert steeds meer. In onze snel veranderende en vluchtige wereld is de impact van nieuwe technologieën op wie we zijn en wat we doen immens.Met het oog op deze evolutie in de samenleving is het belangrijk dat we als school inzetten op het ontwikkelen van de nodige digitale kennis en vaardigheden bij onze leerlingen. We willen hen de wereld, ook de digitale wereld, laten verkennen om hen voor te bereiden om volwaardig aan de samenleving deel te nemen.Met deze infobrochure willen we jullie informeren, een antwoord geven op heel wat vragen en ook (praktisch-technische) ondersteuning aanreiken voor een mogelijke aanschaf van een laptop.
PRESIDIUM
Het laatste jaar secundair is uiteraard bijzonder voor onze leerlingen. Enerzijds staan onze zesdes te popelen om het studentenleven te verkennen en hun vleugels uit te slaan, maar anderzijds willen ze hun schoolcarrière op SPWe in schoonheid afsluiten.
Als school willen we de zesdes graag de mogelijkheden bieden om dat laatste jaar extra glans te geven en hun tegelijk de kans geven om hier zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen. Onze presidiumwerking bereikt beide doelen met glans.
Iedere leerling van het zesde jaar kan lid worden van het presidium. Op het einde van het vijfde jaar verkiezen de toekomstige presidiumleden dan twee hoofdpresessen, die de werking coördineren. Het doel is simpel: het zesde jaar onvergetelijk maken. Naast de klassieke hoogtepunten als het 100-dagenprogramma en het galabal staan ook verschillende kleinere prikkels op de presidiumkalender. Zo organiseert het presidium in samenwerking met de jeugdclub maandelijks een lunch met activiteit op donderdag en staan soms sportwedstrijden op het programma.
Dankzij het presidium wordt het laatste jaar een feestjaar!
Adres
8560 Wevelgem